Laadarmbesturing

Schepen die bulk- en massagoederen (graan, bouwmaterialen) en vloeistoffen vervoeren, worden gewoonlijk via laadinstallaties be- en ontladen, welke de goederen pneumatisch of – in het geval van vloeistoffen – via pompen transporteren. De laadarmen van deze installatie moeten bij het laden en lossen zodanig worden gepositioneerd dat een continu transport van materiaal is gegarandeerd. Tot de aandrijvings- en besturingstaken behoort het controleren van de posities van de laadarm.

Laadarmbesturing

Vereisten

De afzonderlijke assen van de laadarmen moet worden gecontroleerd met schakelaars of sensoren die tegen een ruwe omgeving kunnen en bijv. zeewaterbestendig en mechanisch robuust zijn. Aangezien de schakelaars vaak op een blootgestelde plaats worden aangebracht, kan het gebruik van draadloze schakelaars de installatie sterk vereenvoudigen en de kans op kabelbreuk voorkomen. Als het bulkmateriaal of de vloeistof ontplofbaar is, moet ook met de eisen op het gebied van explosiebeveiliging rekening worden gehouden.

Uitvoering

Bij de positiebepaling van dergelijke laadarmen kiezen de installatiefabrikanten vaak voor twee positieschakelaars, die elk van de eindposities van een draaiende of lineaire beweging bewaken. Hier staan verschillende reeksen uit het "Extreme"-programma ter beschikking - beschikbaar in een bedrade uitvoering of als draadloze schakelaar, welke beide ontwerpen ook geschikt voor explosiegevaarlijke gebieden.

Voordelen voor de klant

Ook bij deze toepassing staat de betrouwbaarheid van de positiebewaking onder extreme omstandigheden (zout water, stof en vuil, moeilijk te bereiken installatiecomponenten) op de voorgrond. Bovendien maakt het gebruik van draadloze positieschakelaars het gebruik van sleepringen voor stroom- en signaaloverdracht overbodig.

Laadarmbesturing